Voor mensen met dementie of hersenletsel is grip op tijd en structuur vaak lastig. Technologie kan dan een waardevolle steun zijn, voor zowel patiënten als hun mantelzorgers en zorgprofessionals.
Nederland telt ruim 300.000 mensen met dementie, daarnaast leven honderdduizenden met de gevolgen van niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Aandoeningen met een enorme impact, zo stelt managing director Dick van de Vorst van BBrain, specialist in zorgtechnologie op dit vlak. “Structuur en overzicht verdwijnen vaak langzaam en de zorgvraag neemt daarbij steeds meer toe”, vertelt hij. “Om mensen met een cognitieve uitdaging écht te ondersteunen, moeten we begrijpen hoe hun dagelijks leven eruitziet. Hoe kunnen we hun zelfredzaamheid vergroten én mantelzorgers en zorgprofessionals ontlasten?”
Houvast in een verwarrende wereld
Een hulpmiddel dat hierbij uitkomst biedt, is de BBrain Family Kalenderklok. Een compacte tablet op een standaard, bedoeld om op een vaste plek in huis te staan. Op het scherm zie je in één oogopslag de datum, de tijd en de geplande activiteiten van de dag. Mantelzorgers en zorgverleners kunnen via een app of webpagina afspraken en herinneringen toevoegen, net als berichten en foto’s sturen en beeldbellen. Het product is bovendien aan te passen aan de veranderende behoeften en mogelijkheden van de gebruiker. “Geen wirwar van apps zoals bij een smartphone, maar één centraal ankerpunt voor alle afspraken, planning en communicatie”, vertelt BBrain-klantadviseur Roxanne Fabus. “Dat geeft rust en overzicht.”
Boost voor zelfvertrouwen
En meer rust en overzicht is meer dan welkom bij dementie en NAH. “Want het maakt dat je de grip op tijd en structuur verliest. En dat tast weer vaak je zelfvertrouwen aan”, meent Dick. Roxanne vult aan: “Een topic dat ook speelt bij NAH. Veel mensen ervaren hun leven vaak als in tweeën gedeeld: een leven vóór en een leven ná het hersenletsel. Opeens lukt het niet meer om met een smartphone of tablet om te gaan. Doordat ze met de BBrain Family digitaal betrokken worden bij het dagelijks leven van hun naasten, hebben ze het gevoel weer deel uit te maken van de 21ste eeuw.”
Meer zelfredzaamheid
De klok boost naast het zelfvertrouwen ook nog eens de zelfredzaamheid. “Bijvoorbeeld bij douchen”, illustreert Dick. “Wanneer een mantelzorger of wijkverpleegkundige langs gaat om iemand te herinneren, wordt er in de praktijk al snel óók fysiek geholpen. Met dit middel kun je zulke dagroutines in de klok zetten en op afstand even inbellen om te checken. Heb je schone kleren klaargelegd, ligt de handdoek klaar? Daarmee stimuleer je dat iemand zoveel mogelijk zélf dingen blijft doen. Praktisch, plus ook een goede manier om de hersenen te blijven trainen.”

Mantelzorgers ontlasten
Het hulpmiddel biedt niet alleen steun aan gebruikers, maar ontlast ook hun naasten. En dat is hard nodig. Uit de Dementiemonitor van Alzheimer Nederland blijkt dat mantelzorgers gemiddeld 37 uur per week besteden aan zorg, waarbij meer dan de helft zich tamelijk, zeer zwaar of overbelast voelt. Roxanne: “Een mantelzorger vertelde aan ons: ‘met deze klok hoef ik niet meer voor elke afspraak en routine mijn vader te bellen om hem te herinneren. Tijdens onze contactmomenten is er weer tijd voor échte gesprekken.’ Iets wat we vaker horen: doordat de kalenderklok praktische dingen overneemt, ontstaat ruimte voor warmte en nabijheid.”
Technologie als verbinder
Sommigen vrezen dat technologie persoonlijk contact vervangt. Dick ziet het anders: “Juist door praktische zaken digitaal te regelen, blijft er tijdens persoonlijke ontmoetingen meer ruimte over voor het menselijke.” Roxanne vult aan: “Het beeldbellen is daarbij een goed voorbeeld. Bij dementie heeft men vaak steeds meer moeite met taal. Via beeldcontact kun je als mantelzorger non-verbale en betekenisvolle signalen oppikken: een glimlach, stralende of juist vermoeide ogen. Zo zie je sneller of extra steun nodig is.” Dick besluit: “Technologie die eenvoudig in gebruik is en aansluit bij de leefwereld van mensen met cognitieve uitdagingen, kan juist van grote waarde zijn. Het verhoogt de kwaliteit van leven van mensen én maakt de zorg duurzamer.”
Benieuwd naar de BBrain Family?
Wanneer deze innovatieve klok wordt ingezet door thuiszorg wordt deze vergoed door de meeste verzekeraars. Naast de website van BBrain kun je ook door het hele land terecht in zorgwinkels van o.a. Vegro, waar je uitleg kunt krijgen over de werking van de producten van BBrain.