Home » De Man » Transparant in (haar)transplantaties: het belang van persoonlijke begeleiding en informatievoorziening
Sponsored

Mannen en vrouwen met haarproblemen kundig bijstaan: dat is het doel van haartransplantatiekliniek Omorfy in Bunnik. Daarbij staat transparantie bij de transplantatie voor hen centraal. Oprichter Wilssany Franse en behandelend arts Novia Mozart: “We zijn open en eerlijk in wat we doen.”

”We zien veel mensen met bijvoorbeeld kale plekken of haaruitval. Dat komt bij zowel mannen als vrouwen voor”, vertelt Wilssany. Het is cruciaal dat cliënten goed geïnformeerd worden. “We leveren veel informatie. Een transplantatie is veel meer dan iets dat je koopt, het is geen product. Het gaat om een langdurig proces van in totaal twaalf maanden. Wat we vaak zien is dat mensen zonder dat ze veel weten kiezen voor een kliniek, meestal omdat het financieel aantrekkelijk is.’’

‘‘Wij focussen ons vooral op het leveren van kwaliteit en uitstekende (na)zorg. Hierbij zorgen we ervoor dat er geen kapot donorgebied op de achterkant van het hoofd zit. Een kapot donorgebied is verlittekende huid waar kale plekken zijn ontstaan door een te grote boor. Dit zal na onze behandeling absoluut nooit het geval zijn. Door onze behandeling wordt de huid altijd intact gehouden, voor behandelingen in de toekomst, mocht dit nodig zijn. Dit vinden wij van groot belang.”

“Wij werken heel precies, door bijvoorbeeld enkel met een bijzonder, kleiner boortje te werken, wat grote voordelen kent. Zo blijft namelijk het donorgebied mooi.”

Voorlichting en persoonlijke aandacht 

“Persoonlijke aandacht is gedurende dit traject van groot belang”, vervolgt Wilssany stellig. “We begeleiden klanten in het hele proces. Gedurende een heel jaar, komen cliënten iedere drie maanden terug voor een bloedplasmabehandeling en een controle.”

“Cliënten komen eerst bij ons op consult. Onze voornaamste prioriteit is de cliënt goed voor te lichten over wat de behandeling inhoudt. Want alleen met de juiste kennis kunnen ze een afweging maken, of de behandeling voor hen passend is. Het consult is overigens geheel kosteloos en vrijblijvend. Beslist de cliënt tot een behandeling, dan plannen we die in. Een week voor de afspraak volgt een voorbereidingsgesprek. Daarin vertellen we bijvoorbeeld dat je geen koffie of alcohol mag drinken en dat je gemakkelijke kleding moet aantrekken voor de behandeling.


De cliënt heeft uiteraard op alle momenten gedurende het proces de mogelijkheid om vragen te stellen. Ook in onze extra persoonlijke aandacht onderscheiden wij ons namelijk. Het begint bij het consult en eindigt pas na 12 maanden bij de eindcontrole. Elke drie maanden vindt een vervolgafspraak plaats, omdat naast persoonlijk contact, ook adequate nazorg bij ons ook centraal staat. Ook hierdoor blijven wij nauw contact behouden met onze cliënten.”

Zorgvuldig werken

“Voor een behandeling zijn een arts en twee of drie technische assistenten aanwezig; één team per cliënt. Op de dag van de behandeling ben je al vroeg in de kliniek aanwezig.” 

Wilssany: “De cliënt wordt gedurende de hele behandeling bijgestaan. Gezonde spanning blijft er altijd. Na het tekenen van haarlijn en kruin volgt het maken van vooraf-foto’s. Vervolgens wordt het haar geheel of gedeeltelijk weggeschoren. We hebben een kapper in dienst die ervoor zorgt dat je na afloop een net kapsel hebt. En we werken samen met kappers in heel Nederland, die we speciaal trainen op nazorg na transplantatie. Na verdoving van het donorgebied, worden de haren weggehaald. Dit is heel precies werk. Vlak voor de lunch is dat klaar; dan volgt verdoving van het gebied waar de haren komen. Na de lunch worden gaatjes in de huid gemaakt, waarna de haren hun plaats krijgen. De totale duur van de behandeling is zo’n acht tot negen uur.”  

“De klant komt vervolgens nog twee keer terug om zijn of haar hoofd te wassen en zo de huid te reinigen. Dit wordt drie dagen na de behandeling gedaan in het donorgebied en zeven dagen na de behandeling in het ontvangstgebied. Hierin zijn we uniek. Na de behandeling is tevens geen verband nodig, omdat onze instrumenten zo klein zijn. De behandeling geeft weinig zwelling en vrijwel geen pijn.” 

Next article